Nene Valley Railway

In 1983 trok de EON filmcrew naar Peterborough in Cambridgeshire om opnames te maken voor de film "Octopussy". In Peterborough begint de museum spoorlijn (NVR) en passeert de volgende stationnetjes: Orton Mere, Overton, Wansford en Yarwell. De lijn is ongeveer 12 km lang. Het ganse gebied werd de grens tussen Oost en West waar de Octopussy's Flying Circus trein passeert. Het eerste fragment toont James Bond die helpt bij het inladen van de trein. Dit werd gefilmd in het station van Wansford, op de achtergrond kan je duidelijk het seinhuisje van Wansford zien.

In de daarop volgende beelden zien we Orlov, Octopussy en Kamal samen op het perron. In de foto hieronder waar de rode karretjes staan stonden zij samen. Het doodspoor wordt heden benuttigd voor enkele postwagons waarin een modelspoorbaan te zien is en een winkeltje met boeken en tijdschriften i.v.m. treinen..

Ondertussen worden de wagons gerangeerd via de Wansford tunnel. De tunnel heeft langs de Wansford zijde twee sporen, langs de andere kant komt er slechts één spoor uit die naar Yarwell loopt. De tunnel is 563 meter lang. Het is verboden om de tunnel te voet te betreden vanwege de veiligheid. De helling die naar de tunnel loopt aan de Yarwell kant is waar Orlov ontsnapt aan Bond. De trappen naar de tunnel werden speciaal voor de film gebouwd.

Nadat Bond de soldaten heeft uitgeschakeld neem hij de achtergelaten auto van Orlov en rijdt roekeloos terug naar het station van Wansford. De rit loopt langs de zijkant waar nu de hoofdparking is tot aan de overweg. Heel even gaat de wagen op twee wielen zoals hij al eens deed in "Diamonds Are Forever", op een aangelegde hindernis net voor de overweg rijdt hij de vier banden stuk. Daarop volgt een stunt waar Bond met de wagen op het spoor de trein achtervolgt. Het ziet er naar uit dat de wielbasis van een Mercedes dezelfde maat heeft als de spoorbreedte. Orlov heeft aan zijn bestuurder de opdracht om Bond te volgen terwijl de wagen van Bond verdwijnt over de Wansford spoorbrug in de richting van Peterborough.

Het volgende moment zien we de wagen van Bond in volle vaart in de omgeving van Orton Mere. Net nadat de trein het seinhuisje passeert merkt de seingever de auto van Bond op en gooit snel de wissels om waardoor Bond op het naastliggende spoor terecht komt net naast de trein. Bond kan de wagen op snelheid houden door een paraplu te bevestigen tussen zijn zetel en het versnellingspedaal. Hij klimt door het zonnedakje naar buiten en probeert op de trein te springen.

Net op het moment dat Bond aan de trein bengelt komt een trein uit de andere richting en katapulteert de auto van Bond in de naast gelegen rivier. En daar worden de kijkers weeral eens bedrogen, de auto komt terecht in de rivier net naast de Wansford spoorweg brug. Bond hangt achteraan de trein en deze rijdt terug in de richting van Peterborough. Je kan het mechanisch sein nog altijd zien. Door een weldoordachte filmmontage wordt hier optimaal gebruik gemaakt van slechts 12 km spoorlijn.

De climax komt ten einde aan de grens tussen Oost en West, deze werd opgebouwd in de omgeving van Ferry Meadows. De achtervolging op het dak van de trein werd gefilmd op het rechte stuk tussen Wansford en Ferry Meadows, de Wansford tunnel komt ook even in beeld. De foto links onder toont de parking. De locomotief op de rechter foto werd gebruikt om de auto van Bond in de rivier te katapulteren. Naast de locomotief staat een bordje met wat meer uitleg (onderste foto).

In 1995 reisde de filmcrew terug naar Peterborough om een belangrijk stuk te filmen voor de film "GoldenEye". Deze keer moest de locatie doorgaan voor Sint Petersburg in Rusland. Alex Trevelyan houdt zijn luxe trein verborgen op een industrie terrein net buiten de stad. Bond zit in zijn tank wanneer hij de trein opmerkt. De trein passeert het stationnetje van Ferry Meadows, Bond wacht hen wat verder op met zijn tank aan de ingang van een tunnel. Deze keer werd de Wansford tunnel niet gebruikt maar werd een in polyester gebouwde verlenging toegevoegd aan de Peterborough zijde van de brug aan Mill Lane. Het industrie terrein was van de suikerfabriek in Fletton, na de filmopnames moest het plaatsmaken voor een nieuwe woonwijk, de burelen zijn zijn nog altijd in Peterborough. (foto hieronder) . De burelen kun je terugvinden langs de A605 op de hoek van Sugar Way.

Deze locatie is echt de moeite waard als daguitstap. De prijs voor een ganse dag treingenot kostte in mei 2018 slechts 16£ per persoon. Voor deze prijs kan je de ganse dag heen en weer rijden tussen Petersborough en Yarwell. Alle stationnetjes zijn bereikbaar met de auto om nadien nog wat foto's te nemen. Voor meer informatie kun je terecht op de webpagina van de Nene Valley Railway. Als Bond fan moet je zeker eens gaan snuisteren tussen de magazines in de boekenwagon. Met veel geluk vind je er het magazine nr.13 Summer 1983. Op de laatste pagina staat de korte inhoud van de film en een foto van Roger Moore en Maud Adams.

Url-redirection by Flanders Webhost

© MaMo Productions 2003